Problemen met e-mail versturen vanuit uw e-mailprogramma
Het kan voorkomen dat u wel e-mail kunt ontvangen met een account in uw e-mailprogramma, maar u bij het versturen van mail een foutmelding krijgt. Om te achterhalen wat er aan de hand kan zijn kunt u onderstaande punten nagaan.
Inhoud
Controle gegevens via webmail
Om zeker te weten dat mailen vanaf uw e-mailadres op onze servers mogelijk is, kunt u eerst proberen een mail te versturen vanuit onze webmail. (Zie voor uitleg de pagina over webmail gebruiken.) Als dit goed gaat weet u dat u de juiste gebruikersnaam en wachtwoord gebruikt.
Controle instellingen mailprogramma
Door de controle via onze webmail heeft u kunnen nagaan dat het mailadres en onze servers goed werken. Er gaat dus waarschijnlijk iets mis in uw mailprogramma. Controleer dan goed de daar ingevoerde gegevens:
Servernaam
Wanneer u gebruik wilt maken van de Greenhost-server voor uitgaande e-mail dient u als servernaam "smtp.greenhost.nl" te gebruiken. Zie voor de overige server-instellingen onze pagina over mailprogramma instellen.
E-mailadres bij uitgaande mail
Ga naar de geavanceerde instellingen van uw uitgaande mail en controleer of de gebruikersnaam (uw e-mailadres) en het wachtwoord ook daar goed zijn ingevuld.
Poortnummer
Veel internetproviders blokkeren het default poortnummer voor uitgaande e-mail wanneer u contact legt met een externe SMTP-server. Om dit te omzeilen kunt u poort 587 gebruiken. Wanneer uw e-mailprogramma geen TLS-beveiligingsprotocol gebruikt en u gebruik maakt van SSL, gebruik dan poort 465. Voor specifieke instructies hoe u dit bij uw e-mailprogramma doet, kunt u op internet voor de meeste e-mailprogramma's goede handleidingen vinden.
Probleemoplossing
Foutmelding "550 Relay not permitted"
Wanneer u bij het versturen van een bericht foutmelding "550 Relay not permitted" krijgt, dan bent u niet correct ingelogd op de SMTP-server van Greenhost. Controleer uw gebruikersnaam en wachtwoord bij de instellingen voor de SMTP-server in uw e-mailprogramma. U kunt proberen in te loggen op de webmail om uw wachtwoord en loginnaam te controleren.
Uw internetverbinding
In zeldzame gevallen komt het wel eens voor dat de internetverbinding zodanig door uw aanbieder is ingesteld dat het verkeer blokkeert op specifieke poorten. Dit kan in uw router zijn of op een andere wijze. Als bovenstaande oplossingen allemaal niet hebben geholpen kunt u voor de zekerheid uw internetaanbieder benaderen.
Uw virusscanner
Als u een virusscanner heeft draaien op uw computer kan dat in sommige gevallen leiden tot het niet goed werken van uw mailprogramma. Door de virusscanner tijdelijk uit te zetten en te testen of u nu wel mail kunt versturen, kunt u testen of de virusscanner het probleem veroorzaakt. Is dat het geval, dan staat uw virusscanner waarschijnlijk te streng ingesteld.
Opnieuw instellen SMTP-server
Als u er met de hierboven genoemde controles niet uitkomt, kunt u ook altijd proberen de SMTP-server volledig te verwijderen en opnieuw toe te voegen aan het e-mailprogramma. Vaak worden dan wel direct de juiste gegevens automatisch ingevoerd.