Het was zweten en zwoegen op kantoor bij Bits of Freedom (BOF) afgelopen week. Niet dat ze dat bij BOF niet gewend zijn; ze stellen immer zeer ambiteuze doelen. Doch deze dag was dé dag die er voor moest zorgen dat ze zich ook het komende jaar in de strijd kunnen werpen om op te komen voor onze digitale burgerrechten. In één dag 1.500 nieuwe donateurs binnen halen en en passant duizenden mensen laten weten waar BOF voor staat. Ik hielp namens Greenhost de hele dag een handje mee om te bellen en te twitteren en te mailen en te… eigenlijk om via elke mogelijk kanaal iedereen te spammen met één boodschap: draag je bitje bij aan een vrijer en opener web.
Met de, ietwat flauwe, verwijzing naar het spel Angry Birds ging de actie Angry Bits om 09:00 van start op het kantoor van BOF aan de Bickersgracht in Amsterdam. Er waren 5 filmpjes gemaakt waarin een voor een internetbeperkingen werden kapot gemaakt door het afschieten van 'Angry Bits'. Na elke 300 nieuwe donateurs zou er een bitje worden afgeschoten. De aanwezige vrijwilligers zoals ik zouden het eerste gedeelte van de dag bezig zijn om hun eigen netwerk op de hoogte te brengen van de actie. De klanten van Greenhost kregen zodoende iets na enen een nieuwsbrief waarin BOF een prominente plek had.
De aandacht voor een vrij en veilig internet wint dankzij de noeste arbeid van Bits of Freedom en door geblunder van overheid en bedrijven aan significantie. Zoals lektober van webwereld, de kraak van OV-chipkaart, problemen bij Sony en talloze andere voorbeelden laten zien kunnen we niet zonder meer vertrouwen op het bedrijfsleven en de overheid om onze data veilig te stellen. En zoals de wetswijziging rond netneutraliteit laat zien is Bits of Freedom een van de meest succesvolle groepen die zich inzetten om precies dat te beschermen.
In de middag zou de actie een wat breder karakter krijgen en werdt er druk gebeld met radio en tv stations om een plek in een uitzending te bemachtigen. Er was weliswaar veel aandacht voor technologie die dag, maar dat ging voor het grootste gedeelte aan BOF voorbij; het overlijden van Steve Jobs beheersde de media en voor menig vrijwilliger (toch grotendeels nerds en geeks) was dat compleet begrijpelijk. Al zijn er nog wel wat bedenkingen over wat Steve Jobs heeft bijgedragen aan een opener web, het leek niet oportuun of van goede smaak te getuigen om die invalshoek te gebruiken om zelf aandacht te krijgen.
Ondanks dat bleef de teller gestaag stijgen. Na de tweede bit (en dus 600 nieuwe donateurs) kwam er nog een ander leuk berichtje binnen. Elke nieuwe donateur kon namelijk een t-shirt van BOF uitzoeken als dank voor zijn of haar bijdrage. Geertje van BOF hield bij welke t-shirts het meest populair waren en dat bleek die dag het grijze 'Binary' t-shirt te zijn. Het ontwerp dat ik als vrijwilliger een maand tevoren speciaal voor BOF ontworpen had bleek erg goed in de smaak te vallen bij al die nieuwe donateurs. En voor een enkeling bij BOF viel toen pas het kwartje dat die Douwe en deze Douwe dezelfde zijn.
Zo tegen zessen hadden we verzoeknummers gedaan bij 3FM (ComputerLove), alle grote blogs benadert om over BOF te schrijven, duizenden tweets verstuurd, de schermen bij de zuidas gebruikt, waren we hier en daar op de radio geweest en waren er zelfs een clubje leerlingen van het Mediacollege langsgekomen die een spel wilden maken rond BOF en de verdediging van de digitale burgerrechten. Doch het mocht niet baten, de laatste twee bits zijn nooit afgeschoten. Aan het einde van de avond stokte de teller op 915 donateurs die gezamenlijk €37.403,- doneerden. Een groot deel daarvan is vaste donateur geworden zodat BOF ook kan rekenen op nieuwe vaste inkomsten. Maar dat het die dag zelf niet gelukt is, betekent natuurlijk niet dat je niet alsnog donateur kan worden van BOF. Wij steunen ze in ieder geval van harte en zullen er ook volgend jaar weer bij zijn als er weer gebeld en gemaild moet worden.