Communiceren over storingen

NB: deze blog post is redelijk oud

We hebben sinds dit artikel een nieuwe website gekregen. Wellicht ziet dit artikel er daarom niet zo uit zoals je zou verwachten.

Als je denkt dat deze pagina erg nuttig is, en hij er niet mooi uit ziet of niet goed functioneert, neem dan contact met ons op.

Al twee dagen zijn veel websites van klanten van een van de grootste budget-webhosts van Nederland, Webreus, off-line. Webreus behoort tot een van de grootste hosters van Nederland en is actief in het segment van de markt wat door sommigen 'de dozen-schuivers' worden genoemd; veel klanten, lage prijzen en niet te veel support of persoonlijke aandacht. Oftewel de Aldi onder de hosters. Het komt dan ook niet onverwacht als het fout gaat en een sterk 'zie-je-wel'-gevoel moet je dan onderdrukken. Maar ondertussen zitten wel duizenden webreus-klanten zonder website en zonder email.

Vooral het totale disrespect tegenover hun klanten gaat op een gegeven moment opvallen. Ze zijn telefonisch al twee dagen niet bereikbaar en er staat enkel vaag nieuws op hun site (die wel online is) over het hoe en waarom van deze storing. Voor klanten is het nu dus totaal onduidelijk waar ze aan toe zijn. Op twitter is ondertussen de negatieve kracht van de sociale media in alle omvang duidelijk geworden. En niemand bij Webreus die er zelfs maar probeert iets aan te doen…

Eerlijk is eerlijk, Webreus is een zogenaamde budgethoster waarbij de verwachtingen misschien ook wat minder hoog mogen zijn dan in het kwaliteitssegment. Desalniettemin mag je van elk bedrijf verwachten dat ze hun klanten in het geval van langdurige storing op de hoogte houden en onderhoud van tevoren aankondigen. Over de verschillen tussen hosting heeft Arnout Veenman van Webwereld een leuk stukje geschreven.

Ik hoop in ieder geval dat de klanten van Webreus snel weer online zijn, en dat Webreus dan snel met een goede en volledige verklaring komt. Dat zijn ze verplicht aan hun klanten, maar ook aan alle webhosts die wel hun best doen om hun klanten goed te informeren. Tot die tijd hebben we een optie toegevoegd aan ons verhuisformulier waarmee we ex-klanten van webreus welkom willen heten. Het eerste jaar bij Greenhost krijgen ze dan 50% korting als pleister op de wonde.

Hopelijk is Webreus snel weer online zodat ook mensen die geen back-up van hun website en email hebben kunnen verhuizen.

Wij maken in ieder geval even van de gelegenheid gebruik om uw er op te wijzen dat er vannacht een geheugen uitbreiding zal plaatsvinden. Lees hier voor meer info.

UPDATE: Webreus heeft ondertussen op z'n donder gekregen van SIDN; de overkoepelende organisatie voor hosters waar Greenhost ook lid van is. Lees hier het bericht bij webwereld.