Toelichting storing 24 maart

NB: deze blog post is redelijk oud

We hebben sinds dit artikel een nieuwe website gekregen. Wellicht ziet dit artikel er daarom niet zo uit zoals je zou verwachten.

Als je denkt dat deze pagina erg nuttig is, en hij er niet mooi uit ziet of niet goed functioneert, neem dan contact met ons op.

Afgelopen woensdag 24 maart is een storing opgetreden in ons Datacenter waarbij (bijna) alle Greenhost systemen offline zijn geweest. Ook één van onze buren bij bij het datacenter, Wikipedia, was woensdag wereldwijd urenlang offline. Wij betreuren wij deze storing ten zeerste en hopen we dat u er niet te veel hinder van ondervonden heeft. Als hostingprovider zijn wij ons ervan bewust dat internet en e-mail een steeds belangrijkere rol innemen en storingen daarom erg vervelend zijn. Wij vinden het belangrijk om eerlijk en open met onze klanten te communiceren en willen u daarom nader informeren over deze storing.

De aanleiding van de storing was een uitgevallen airco systeem bij het datacenter. Dit is ernstig, omdat als de temperatuur te hoog oploopt de apparatuur uiteindelijk kapot zal gaan. De apparatuur is hiertegen beveiligd, deze schakelt zichzelf bij te hoge temperaturen uit. Nu kwam daarbij dat de (dubbel uitgevoerde) stroomtoevoer naar onze apparatuur door spanningspieken op het stroomnet uitgeschakeld is, waardoor bij ons omstreeks 17.30 het "licht" wel heel snel uitging.

Bijkomend wilde een van de primaire opslagsystemen in eerste instantie niet opstarten. Hierdoor hebben we uiteindelijk moeten besluiten om tijdelijk alles te starten van de back-up van de nacht ervoor. Donderdagmorgen zijn we erin geslaagd het storagesystem volledig te herstellen en zijn we weer teruggegaan naar de meest recente versie van de data.

Dit is het soort storing waar wij helaas weinig aan kunnen doen, alle systemen zijn zowel bij ons als bij het datacenter meervoudig uitgevoerd, en veel storingsscenario's worden regelmatig geoefend. Wij zijn nu nog in gesprek met EvoSwitch over hoe de storing kon optreden en wat ze eraan gaan doen om dit in de toekomst te voorkomen.

Graag horen we het als u vragen of opmerkingen heeft over deze storing. Dit bericht is ook gemaild naar alle klanten.