statistics

Auteur: Douwe

Categorieën: Internet, Privacy, Techniek

Nieuwe Cookiewet van kracht

Sinds vandaag is de nieuwe Cookie-wet van kracht. Het is mogelijk dat u hierom enkele wijzigingen op uw website zal moeten doorvoeren. In dit artikel leggen we uit wat de nieuwe cookie-wet inhoud en wat dit voor uw website kan betekenen

De nieuwe Cookie-wet

De nieuwe cookie-wet is per vandaag actief. Voor enkelen is het een overwinning voor de privacy, anderen zien het als een dode letter aangezien zelfs Opta.nl en Rijskoverheid.nl zich niet aan deze wet houden. De idee van de wet is het beschermen van internetgebruikers tegen al te fanatieke data-verzamelaars.

Wat is een Cookie?

Veel websites maken gebruik van externe content (advertenties, plaatjes etc.). Hierdoor krijgt de bezoeker van de website niet alleen data toegestuurd van de website die zij of hij bezoekt, maar ook van deze zogeheten ‘derde partijen’. Deze data bevat naast de advertentie en het plaatje ook vaak een Cookie. Een cookie is niets meer dan een tekstbestand. De website slaat dit op op de computer zodat een bezoeker later te herkennen is. Een beetje zoals de bonuskaart van de Albert Heijn, maar dan zonder toestemming.

En juist aan dit laatste punt wil de wet iets doen. Cookies (en de bonuskaart) geven de ontvanger bepaalde voordelen: als je één keer instelt dat je een site in het engels wil, dan zal de site dat ‘onthouden’ dmv de cookie en ook een volgende keer weer in het engels verschijnen. Deze basisfunctionaliteit van een cookie zie je ook op onze website als je de bestelprocedure doorloopt: ook al klik je vaak heen en weer door verschillende pagina’s, het winkelmandje ‘onthoudt’ welke producten je hebt toegevoegd.

Het mes snijd aan twee kanten

Echter, naast functionaliteit voor de bezoeker bied het ook handige functies voor de eigenaar van de website. Zo kunnen wij zien welke pagina’s op onze website minder vaak worden bezocht, of bij welke stap in de bestelprocedure iemand afhaakt en de aankoop niet voltooid. Hierop kunnen we die pagina duidelijker maken zodat minder potentiële klanten halverwege toch afhaken. De eerder genoemde partijen gebruiken cookies om advertenties op maat te serveren. Zo kan je na het bezoeken van een website over auto’s op een andere site opeens advertenties krijgen voor een nieuw model auto. Het is vooral deze laatste praktijk die veel mensen tegen de borst stuit omdat het wel erg stalkerig overkomt.

De nieuwe wet is erg restrictief. Alles waarmee gebruikers getracked, gevolgd of gemonitord worden is verboden tenzij de bezoeker uitdrukkelijk toestemming geeft (opt-in). Cookie-wet dekt ook eigenlijk niet de lading, want er zijn ook andere methodes om dit te bereiken dan met cookies, maar ook die methoden vallen onder deze wet. Alleen een cookie die functionaliteit toevoegt voor de bezoeker (onthouden van de taal of de inhoud van het winkelmandje) mag geplaatst worden zonder toestemming te vragen.

Wat heeft dit met uw site te maken?

Als uw op uw site Google analytics gebruikt, of een third-party adverteerder zoals Double-Click, of anderszins uw bezoekers registreert en daar data over opslaat dan moet u expliciet om toestemming vragen. U moet uw bezoekers uitleggen waarom u welke cookies plaats en wat u er mee gaat doen. Het is belangrijk dat een bezoeker duidelijk deze optie voorgeschoteld krijgt. Zoals bijvoorbeeld bij Fok.nl. Al zou het kunnen dat ook een kleine banner voldoet. Tot grote frustratie van vele website eigenaren is het echter niet zondermeer duidelijk op welke manier er aan deze wet moet worden voldaan. Sterker nog, zelfs de OPTA lijkt er nog problemen mee te hebben.

Voorlopig raden we aan om in ieder geval zelf eens goed te kijken welke cookies uw website bevat en plaatst bij uw bezoekers. Hiervoor kunt u bijvoorbeeld een add-on voor Firefox gebruiken. Daarnaast is het goed om eens te kijken hoe vergelijkbare sites dit oplossen en te kijken of er simpele oplossingen bestaan voor het platform of de CMS die u gebruikt. Voor WordPress, Joomla! en Drupal bestaan er al simpele plugins die je kan toevoegen waarmee je bezoekers een Opt-In optie krijgen voorgeschoteld. Vervolgens zult u een aparte pagina op uw website kunnen zetten met informatie over de cookies en uw beleid daaromtrent. Dit hoeft dus allemaal alleen als u ook daadwerkelijk cookies plaatst bij bezoekers die niet tot de basis-functionaliteit van de site behoren.

Nog niet helemaal gaar

Zoals duidelijk moge zijn is er nog veel onduidelijk op dit gebied. Als de wet verder uitkristalliseert en de OPTA duidelijk heeft gemaakt hoe ze denkt te gaan handhaven zullen we zeker weer aandacht besteden aan dit onderwerp. We zijn nog zoekende naar de exacte betekenis van deze wet voor bijvoorbeeld onze statistiekdienst. Mocht u een andere uitleg hebben van deze wet, of een aanvulling, dan horen we dat graag hieronder in de comments.