Hosting

 
Als u met uw webmaster account bent ingelogd in het Service Centre heeft u onder het tabblad ‘Hosting’ toegang tot de verschillende mail- en hostingfuncties. U kunt uw e-mail configureren, statistieken bekijken en gebruik maken van verscheidene hostingfuncties en -instellingen, zoals de auto-installer, MySQL databases, back-ups, DNS records en server logs. Zie hieronder de lijst met alle hostingfuncties die wij op dit moment aanbieden in het Cosmos Service Centre en links naar de handleidingen indien deze beschikbaar zijn.

Overzichtspagina Hosting

De overzichtspagina geeft het algemeen gebruik van de mail- en diskverbruik in cirkeldiagrammen. Het mailverbruik wordt nog extra onderverdeeld in verbruik per e-mailaccount. Daarnaast worden de live statistieken getoond van het hostingpakket dat hoort bij de op dat moment geselecteerde domeinnaam.

Webstatistieken

Hier vindt u een overzicht van alle domeinen en subdomeinen met de mogelijkheid om via de blauwe knop ‘Bekijk statistieken…’ de statistieken in te zien. Ook kun je hier de webstatistieken (de-)activeren. De statistieken tonen onder andere overzichten van de bezoekersaantallen van uw domeinen en subdomeinen gesplitst op uur-, dag- en maandniveau, met uitgebreide informatie over de herkomst van de bezoekers, zoektermen waarop uw sites zijn gevonden en de bezochte pagina’s van uw site. Voor deze statistieken maken we gebruik van het open sourceprogramma AWStats.

Logs

Hier bekijkt en downloadt u op domeinnaam-niveau alle foutmeldingen in de Apache-logs van uw hostingomgeving. Deze zijn gesplitst op subdomein-niveau. Deze foutmeldingen kunnen worden om bijvoorbeeld PHP programmeerfouten op te sporen of andere problemen met de configuratie van uw site. Via de ‘Laatste 100 meldingen’ knop worden direct de 100 meest recente foutmeldingen in uw browservenster getoond.

Gebruiker/mailbox

Als webmaster kunt u hier e-mailadressen toevoegen en beheren voor de domeinen binnen uw hostingpakket. Hier vindt u een handleiding om de e-mailaccounts te beheren.

E-mailverwijzingen

Wanneer u een e-mailadres wilt laten verwijzen naar een ander (intern of extern) e-mailadres kunt u dat met deze functie instellen. Hier vindt u een handleiding om uw e-mail door te wijzen.

Beheer

Onder ‘Serverinstellingen’ vindt u de mogelijkheid om:
PHP-versie voor het wijzigen naar een nieuwe versie van PHP
Compatibiliteitsmodus van de Apacheserver aan of uit te zetten: deze is speciaal ontwikkeld voor CMS pakketten als WordPress die ruime bevoegdheden nodig hebben voor het verzekeren van een goede werking van sommige plug-ins of van het updaten of upgraden van het CMS pakket
– Herstart van de hostingserver om wijzigingen aan het hostingpakket kunnen hiermee sneller worden doorgevoerd
Permissies herstellen zet alle rechten voor de webmaster weer op de standaard waarden
OpCode Cache legen zorgt er voor dat alle bestanden opnieuw ingelezen en gecompiled worden
– E-mailcapaciteit herberekenen om te zien wat het precieze mailverbruik is

Onder ‘Serverstatus’ wordt de PHP- en de Apachestatus per hosting node getoond. De APC-status wordt getoond indien deze is geactiveerd voor uw Professional of Premium hostingpakket.

WordPress installatie

Te gebruiken om eenvoudig WordPress installeren op je (sub)domein. Hier vindt u een handleiding voor het installeren van WordPress.

MySQL Databases

Hier vindt u zowel een overzicht als de back-ups van alle ‘MySQL’ databases binnen uw hostingpakket. U kunt hier ook handmatig nieuwe databases toevoegen (door te klikken op ‘nieuwe database’). De geselecteerde domeinnaam bepaalt de naam van de nieuwe database. Tevens kunt u via de getoonde databases inloggen in de ‘PHPmyAdmin’ omgeving via de blauwe knop ‘Log in’ om meer geavanceerde bewerkingen te kunnen uitvoeren. De databasenaam en gebruikersnaam worden automatisch aangemaakt door ons systeem en zijn niet aan te passen. Het wachtwoord van de database kun je wijzigen door op ‘Hergenereren’ te klikken.
Onder het tabblad ‘Back-ups’ vindt u de back-ups van al uw databases. De back-ups worden tot 10 dagen terug per 24 uur bewaard, daarna met steeds grotere intervallen van een week tot een maand tot 2 maanden terug.

Geplande Taken

Hier kunt u crontab opdrachten instellen. Dit zijn opdrachten die op gezette tijden automatisch in uw virtuele serveromgeving worden uitgevoerd. Dit kan nuttig zijn om onderhoudswerkzaamheden aan uw website te verrichten, een periodiek mailing te programmeren en dergelijke zaken.

TLS Versleuteling

Hier kunt u certificaten aanstellen om TLS Versleuteling op uw (sub)domein aan te zetten. Lees hier meer over het aanzetten van TLS.

Subdomeinen

Een subdomein is een domein dat deel uitmaakt van het hoofddomein, gescheiden door een punt. Het meest bekende subdomein is ‘www.’ dat altijd standaard wordt aangemaakt bij registratie van een domeinnaam. Bij ons is de ‘www’ echter te vinden onder ‘Domein aliassen; dit is zo omdat wij deze aanmaken als een CNAME-verwijzing naar de domeinroot (de ‘@’). Hier vindt u een handleiding om andere subdomeinen aan te maken.
Onder subdomeinen moet ook de root (bijvoorbeeld allema.al) terug te vinden zijn. Anders raakt het domein offline.

Domeinverwijzingen

Standaard staat hier een verwijzing van de ‘www’ naar de ‘@’ om de CNAME-verwijzing in de DNS-records te ondersteunen. Het kan ook zo zijn dat u een bezoeker van de betreffende domeinnaam naar een andere domeinnaam of URL wilt doorsturen. Bijvoorbeeld omdat u meerdere domeinnamen heeft geclaimd en u uw bezoekers altijd bij de domeinnaam wilt krijgen waaronder de website draait. Dat is praktischer dan onder elke domeinnaam dezelfde website te zetten. De meest simpele en overzichtelijke oplossing is het aanmaken van een domeinverwijzing, wat hier ingesteld dient te worden. Hier vindt u een handleiding om een domeinverwijzing aan te maken.

DNS-Records

Beheer van de DNS-records en Nameservers. Het DNS (Domain Name System) zorgt ervoor dat een domeinnaam omgezet kan worden in een IP adres. Tevens wordt in het DNS via mx-records de mailservers aangegeven. Nameservers geven aan bij welke hoster de DNS-records actief zijn. Standaard stelt Greenhost de DNS-records en Nameservers meteen in bij elke nieuwe domeinregistratie. Hier vindt u handleidingen voor onder andere het beheer van de DNS-records met een overzicht van mogelijke functies en uitleg hoe u de verwijzingen kunt instellen.

SSH sleutels

Een overzicht en importeertool voor het beheer van SSH public keys van webmasters, designers of webbeheerders die u ssh-toegang wilt verlenen voor ftp-beheer.

Back-up

Hier vindt u de back-ups van al uw sites per domeinnaam. De back-ups worden tot 10 dagen terug per 24 uur bewaard, daarna met steeds grotere intervallen van een week tot een maand terug.

Bestandsbeheer

U wordt via dit menu-item doorgeleid naar de bestandsbeheer handleidingen op onze online helpdesk. Op onze helpdesk bevelen we een aantal FTP programma’s aan waarmee u kunt inloggen op de file server om website-bestanden te uploaden of te beheren. Gevorderde gebruikers kunnen ook gebruik maken van een SSH verbinding om bestanden op de file server te beheren.