Problemen met e-mail versturen

 
Het kan vóórkomen dat u wel e-mail kunt ontvangen met een account in uw e-mailprogramma, maar u bij het versturen van mail een foutmelding krijgt. Om te achterhalen wat er aan de hand kan zijn kunt u onderstaande stappen nagaan

  • Controleer het poortnummer

    Veel internetproviders blokkeren het default poortnummer voor uitgaande email wanneer u contact legt met een externe SMTP-server. Om dit te omzeilen kunt u poort 587 gebruiken. Wanneer uw e-mailprogramma geen TLS-beveiligingsprotocol gebruikt en u gebruik maakt van SSL, gebruik dan poort 465. Voor specifieke instructies hoe u dit bij uw e-mailprogramma doet kunt u gebruik maken van de supportpagina voor uw e-mailprogramma.

  • Controleer de servernaam

    Wanneer u gebruik wilt maken van de Greenhost-server voor uitgaande email dient u als servernaam “smtp.greenhost.nl” te gebruiken. Bekijk de supportpagina voor uw e-mailprogramma voor specifieke instructies.

    • Inloggen SMTP-server

      Wanneer u bij het versturen van een bericht foutmelding “550 Relay not permitted” krijgt bent u niet correct ingelogd op de SMTP-server van Greenhost. Controleer uw gebruikersnaam en wachtwoord bij de settings voor de SMTP-server in uw e-mailprogramma. U kunt proberen rechts bovenin de Greenhost homepage in te loggen op de webmail om uw wachtwoord en loginnaam te controleren.

      • Uw virusscanner blokkeert de mail

        Als u een virusscanner heeft draaien op uw computer kan dat in sommige gevallen leiden tot het niet goed werken van uw mailprogramma, omdat de virusscanner te streng staat ingesteld. Door de virusscanner tijdelijk uit te zetten en te testen of u nu wel mail kunt sturen kunt u testen of die het probleem veroorzaakt.

      • Opnieuw aanmaken SMTP-server

        U kunt altijd nog de SMTP-server volledig verwijderen en opnieuw toevoegen aan het e-mailprogramma. Soms kan een bug in het e-mailprogramma ervoor zorgen dat de SMTP-server niet meteen goed geïnstalleerd is.

    • Uw internetverbinding

      In zeldzame gevallen komt het wel eens voor dat de internetverbinding zodanig door uw aanbieder is ingesteld dat het verkeer blokkeert op specifieke poorten. Dit kan in uw router zijn of op een andere wijze. Als bovenstaande oplossingen allemaal niet hebben geholpen kunt u voor de zekerheid uw internetaanbieder benaderen.

      • Uw mail wordt wel verstuurd maar komt niet in de Sent-folder

        Bij Apple Mail komt het vaak voor dat verzonden mails niet in de juiste folder terecht komen. In deze handleiding staat hoe u kunt zorgen dat dit wel in de juiste folders terecht komt. Dit geldt ook voor Junk, Drafts en Trash.

        Ook bij Outlook kan dit probleem voorkomen. Bekijk hiervoor deze handleiding.