Spamfilter instellen

 
Al uw e-mail wordt door Greenhost standaard automatisch gescand op het bevatten van ‘spam’. Het programma (‘Spam Assassin’) dat dit doet voegt aan elke e-mail een score toe: hoe hoger de score, hoe waarschijnlijker dat er met ‘spam’ van doen is. U kunt de gevoeligheid van uw filter instellen via de ‘Webmail Standaard’ (Roundcube)-omgeving of in Cosmos Service Centre.

Spamfilter instellen in het Cosmos Service Centre

De instellingen zijn onderdeel van de e-mailaccountconfiguratie. Als u inlogt in het Cosmos Service Centre kunt onder ‘Hosting’ via het menu ‘E-mail instellingen’ het e-mailadres selecteren waar u de spam-instellingen voor wilt gaan aanpassen. U beland dan in het ‘Edit’-tabblad waar u het derde sub tabblad ‘Spam’ kunt selecteren. U krijgt hier de volgende opties voorgeschoteld:

    Spamfilter uitschakelen:
    Als u uw spamfilter helemaal uit wilt schakelen kunt u simpelweg het vinkje bij ‘Spamfilter inschakelen’ verwijderen. Dit valt ten zeerste af te raden. Mocht u dit willen omdat e-mail van belangrijke e-mailcontacten ondanks andere maatregelen als spam aangemerkt blijven worden, kunt u beter werken met de ‘Spam white-list’ die hieronder verder wordt uitgelegd.

      Spamniveau ‘mail naar junk map’:
      Deze instelling bepaalt vanaf welke waarde mails in de ‘junk’- of ‘spam-map wordt geplaatst. Deze staat standaard op 5. Mocht u nog altijd te veel spam ontvangen dan kunt u de waarde naar omlaag bijstellen. U kunt met de ‘Spam white-list’ optie onterechte blokkades bijsturen.

        Spamniveau ‘mail negeren’:
        Deze instelling geeft de waarde vanaf wanneer binnenkomende e-mails meteen worden verwijderd en dus ook niet binnenkomen in uw inbox. De waarde staat standaard op 15, maar bij een algemene analyse van uw binnenkomende e-mail kan naar alle waarschijnlijkheid blijken dat u deze waarde met twee tot drie punten naar omlaag zou kunnen bijstellen. De spam-waarde wordt getoond in de header van een mail, wat in elk (web)mailprogramma valt op te vragen.

          Spam white-list
          hier kunt u, komma-gescheiden, e-mailadressen of domeinnamen aangeven die u vertrouwd en niet door de spam-filtering hoeven te gaan. U kunt dus ook domeinnamen instellen, zodat alle e-mailadressen van die domeinnaam altijd worden doorgelaten (bijvoorbeeld ‘greenhost.nl’).

         


        Spam voorkomen: enkele algemene tips

        Spammers verzamelen e-mailadressen onder andere via websites en forums. Laat hier dus niet zomaar uw e-mailadres achter. Wilt u dat wel, maak dan een afbeelding van uw e-mailadres of ‘versleutel’ uw e-mailadres, bijvoorbeeld ‘pietAPENSTAARTJEhotmailpuntcom’. Wees voorzichtig met schrijfwijzen als ‘piet[at]hotmail.com’. Veel programma’s begrijpen trucjes als die waarbij ‘[at]’ het apenstaartje (@) vervangt inmiddels.

        Neem twee e-mailadressen: gebruik er eentje voor privégebruik en één voor forums en andere websites waar u zich aan moet melden. Als u op het publieke e-mailadres teveel spam begint binnen te krijgen, neemt u gewoon een nieuw e-mailadres en laat u het oude vervallen.

        Moet u uw e-mailadres op een website achterlaten om u te kunnen registreren, gebruik dan bij voorkeur een gratis en tijdelijk e-mailadres.

        Ga NOOIT in op advertenties in spammail en beantwoord spammail ook niet.

        Bij de website www.infofilter.nl kunt u uw e-mailadres (en ook uw huisadres en telefoonnummers) afmelden voor ongewenste post van veel Nederlandse bedrijven, een soort digitale ‘ja/nee’ sticker.

        Doe aangifte van spam van Nederlandse bedrijven via www.spamklacht.nl, een website van toezichthouder OPTA. Spam van bedrijven buiten Nederland kunt u melden bij Spam Cop op spamcop.net. Deze organisatie analyseert het spambericht en stuurt een klacht naar de provider die op kan treden tegen de spammer.