Going green to be seen

NB: deze blog post is redelijk oud

We hebben sinds dit artikel een nieuwe website gekregen. Wellicht ziet dit artikel er daarom niet zo uit zoals je zou verwachten.

Als je denkt dat deze pagina erg nuttig is, en hij er niet mooi uit ziet of niet goed functioneert, neem dan contact met ons op.

Onder het toeziend oog van anderen koopt men eerder duurzame producten, ookal zijn ze duurder of van mindere kwaliteit. "Mensen willen als altruïstisch worden gezien" volgens Vladas Griskevicius, mede-auteur van de studie 'Going green to be seen' van de Universiteit van Minnesota. Duurzaamheid wordt daarmee steeds meer verbonden met status.

Groen is hip. 'Groene hosting' is ook hip. Bij Google levert de term zo'n 141 duizend resultaten op. Maar wat is groen? Compensatie is het toverwoord in groene campagnes. Je kunt je vliegtuigreizen, autokilometers en zelfs je dagelijkse aankopen compenseren door bosaanplant of investeringen in duurzame landbouw. Je groene aflaat in rokerige tijden…

Veel groene internethosts doen wel aan compensatie van gebruikte energie, maar niet aan energiereductie. Niet erg groen dus. In tegenstelling tot de aanpak van Greenhost, waarbij 'groen' zowel energiereductie, een groen datacenter en een groene bedrijfsvoering omvat. Daarom hebben we een HIER.NU keurmerk.

Download dus je Greenhost logo om je status te upgraden!

Meer over groene hosting en groene keurmerken:

Naast CO2 compensatie, zijn er hosts die hun groene internet optioneel aanbieden, voor een kleine extra bijdrage van de klant. Een even fascinerende als vreemde constructie. Fascinerend omdat het een gewetensvraag wordt voor de klant: 'Wil ik groen of goedkoop?' Vreemd omdat groene hosting niet meer hoeft te kosten. Het uitgangspunt is dat je energie en dus geld bespaart.

Ten slotte zijn er de groene hosts die een 'groen tot het bot' pakket aanbieden. Ze doen blijvend onderzoek naar groenere internetoplossingen. Meestal proberen deze organisaties binnen hun bedrijfsvoering ook zo groen mogelijk te zijn. Bijvoorbeeld door zo min mogelijk auto te rijden en te vliegen, door ledverlichting op kantoor te gebruiken en door digitaal te factureren.

Groene keurmerken op internet:

Het regent keurmerken! Ook voor groen internet. De belangrijkste bomen uit het bos.

Hier.nu - Landelijke milieubewustwordingscampagne. Bedrijven die hun milieuactiviteiten kenbaar willen maken met het Hier-logo kunnen partner worden van de campagne. Hun onderneming wordt dan door Ecofys tegen het licht gehouden.

Greenfan - Keurmerk van groen datacentrum Evoswitch voor bedrijven die zich daadwerkelijk inzetten CO2 uitstoot te verminderen.

Cleanbits - Keurmerk voor websites die hun energieverbruik via Cleanbits.nl hebben gecompenseerd. Klanten van Greenhost mogen het keurmerk ook dragen.

Greenhost - Voor bedrijven die hun websites bij Greenhost hebben ondergebracht.

Meer over keurmerken